1. Hem
  2. /
  3. Anvisningar
  4. /
  5. Leveransprocess

Leveransprocess

Följande anvisning beskriver rutiner för informationsleveranser.

Följande aktörer ingår i leveransprocessen:

  • Beställare – Med Beställare avses beställare av information, exempelvis en Projektereingsledare som beställer systemhandlingar av projektets konsulter.
  • Utförare – Med Utförare avses utförare av informationsleveransen, det vill säga den aktör som levererar information till Beställaren.
  • Informationssamordnare – Administrerar och samordnar informationsleveransen.

Informationsleveranser består av nedan beskrivna huvudaktiviteter:

  1. Initiera Informationsleverans. [Beställare]
  2. Skapa leveransyta. [Informationssamordnare]
  3. Leverera förteckningar (Status: INFORMATION -> PRELIMINÄR). [Utförare]
  4. Granska förteckningar. [Beställare] -> [Informationssamordnare]
  5. Genomför eventuellt Provutskick. [Alla]
  6. Genomför Informationsleverans (Status: GRANSKNING). [Utförare]
  7. Genomför Gransknings- och godkännande-process. [Alla]
  8. Paketera och distribuera leveransen. [Beställare]
  9. Avsluta Informationsleverans. [Beställare]

Huvudaktiviteterna ovan beskrivs mer detaljerat nedan.

1. Initiera Informationsleverans [Beställare]

Vi initiering av informationsleveranser planeras följande aktiviteter och tidsätts i projektets Leveranstidplan:

  • Leverans Handlingsförteckning (Status: INFORMATION -> PRELIMINÄR)
  • Leverans av Provutskick (Om aktuellt)
  • Leverans Handlingar (Status: GRANSKNING)
  • Granskningsmöte
  • Leverans Handlingar (Status: GODKÄND)
  • Distribution handlingar (Om aktuellt)
  • Avslut Informationsleverans

Aktivitetet avslutas genom att kommunicera planerad leverans med projektets Informationssamordnare och  berörda Utförare.

2. Skapa leveransyta [Informationssamordnare]

Projektets Informationssamordnare skapar en mappuppsättning för den aktuella leveransen där där varje Utförare av en informationsleverans tilldelas en specifik leveransmapp. Mapparna namnges enligt projektets namnkonvention för Leverans-ID.

Relaterat

Handledningar

3. Leverera förteckningar. [Utförare]

Varje Utförare av en Informationsleverans levererar förteckningar (Status: INFORMMATION) med syfte att redovisa planerad omfattning av leveransen. Informationsleveransens omfattning baseras på tillhörande Leveransspecifikation/er.

Relaterat

Anvisningar
E
Leveransspecifkation
Mallfiler
Handledningar

4. Kontrollera förteckningar. [Beställare] - [Informationssamordnare]

Beställaren av Informationsleveransen börjar med att kontrollera den planerade omfattningen av leveransen. Därefter kontrolleras innehållet av projektets Informationssamordnare. Följande delar ingår i granskningen:

  • Metadata i sidhuvud,
  • Filbenämning, och
  • Ritningsnumrering.

Efter genomförd kontroll uppdateras förteckningarna (Status: PRELIMINÄR).

(Under denna aktivitet används begreppet kontrollera istället för granska eftersom den officiella granskningen sker senare i processen.)

5. Genomför Provutskick. [Alla]

Ett Provutskick fungerar som en förgranskning av kommande Informationsleverans. En sådan genomförs för att göra Utförare bekväma i angivna leveransrutiner samt för at minimera antalet fundamentala granskningskommentarer under kommande Gransknings- och godkännandeprocess. Behovet av ett Provutskick avgörs av Informationsleveransens Beställare. För genomförande, se angiven anvisning för Provutskick.

    Relaterat

    Anvisningar

    6. Genomför Informationsleverans. [Utförare]

    Varje Utförare av Informationsleverans levererar samtliga handlingar med status GRANSKNING.

      7. Genomför Gransknings- och godkännande-process. [Alla]

        Gransknings- och godkännandeprocessen genomförs enligt angiven process. Processen resluterar levererade handlingar med status GODKÄND.

      Relaterat

      Anvisningar
      E
      Gransknings- och godkännandeprocess

      8 . Paketera och distribuera leveransen. [Beställare]

        Om Informationsleveransen ska delges parter utanför projekteringsorganisationen (exempelvis förfrågningsunderlag, bygglovsansökan, och bygghandlingar) paketerar och distribuerar Beställaren ingående Informationsmängder till berörd part.

      9. Avsluta Informationsleverans. [Beställare]

        Efter genomförd Informationsleverans uppdateras Leveranstidplanen där aktuell leverans markeras som genomförd.

      Relaterat

      Mallfiler